Jättilaiturin kuljetus häiritsee liikennettä

Jättilaiturin kuljetus häiritsee liikennettä

A-Laitureiden tehtaalla Raisiossa on valmistettu yksi Suomen kaikkien aikojen suurimmista yksityiskäyttöön tulevista laituriponttoneista. Kyseessä on jättimäinen, 40-tonninen MX-betoniponttonilaituri, jonka pituus on 20 metriä ja leveys 4 metriä.

A-Laitureiden tehtaalla Raisiossa on valmistettu yksi Suomen kaikkien aikojen suurimmista yksityiskäyttöön tulevista laituriponttoneista. Kyseessä on jättimäinen, 40-tonninen MX-betoniponttonilaituri, jonka pituus on 20 metriä ja leveys 4 metriä. Laituri ankkuroidaan Turun ulkosaaristoon yksityishenkilön rantaan vielä ennen joulua.

- Suunnittelijamme ja tuotannon henkilöt ovat tehneet tässä valtavan ja pitkän työn. Näin iso laituriprojekti vaatii huippuosaamista, onneksi meillä on alan parhaat ammattilaiset töissä Raisiossa, miettii A-Laiturit Oy:n toimitusjohtaja Matti Vähätalo iloisena.

 Jättimäisen laiturin koosta kertoo jotain, että laiturin kantavuus mahdollistaisi rekka-auton ajamisen sen päälle. Järeä laituri vaatii myös järeät ankkuroinnit, ankkuripainoja superlaituriin tulee yhteensä yli 20 tonnia ja ankkurointiin käytetään erikoisvahvaa 22 mm kettinkiä. Ankkurikettinkejä ja painoja on moninkertainen määrä tavalliseen betoniponttonilaituriin verrattuna.

- Laituri on tehty kestämään kaikki mahdolliset olosuhteet, kovimmat myrskyt ja jäidenlähdöt, mitä Itämerellä voi olla. Ankkurointi on se, mikä lopulta ratkaisee laiturin kestävyyden, siksi ankkuroinnin suunnittelu ja toteutus on todella tärkeää. Laiturin käyttöiän arvioidaan olevan noin 50 vuotta, Vähätalo jatkaa.

Superlaiturin tarkkaa hintaa tai ostajaa A-Laiturit ei suostu paljastamaan. Ei edes sitä, onko ostaja suomalainen vai ulkomaalainen. Toimitusjohtaja Vähätalon mukaan tämän kokoisten laituriprojektien hinnat liikkuvat kuitenkin asennuksineen lähellä 100 tuhatta euroa, joten ihan joka mökin laiturista ei ole kyse.

Kuljetus häiritsee liikennettä

Jättimäisen laiturin erikoiskuljetus Raisiosta Turun läpi Paraisille, vesillelaskupaikalle, on haasteellinen. Laiturikuljetus häiritsee muuta liikennettä Turussa torstaina 18.12. aamupäivällä, etenkin Raision ja Kaarinan välillä.

- Olemme ajoittaneet kuljetuksen niin, ettei se häiritsisi aamun työmatkaliikennettä. Laiturikuljetus lähtee Raisiosta klo 9.00. Kuljetus on hidas, mutta muutamassa tunnissa häiriön pitäisi olla ohi. Kuljetusreitti kulkee Raisiosta ohikulkutietä pitkin Kaarinaan ja siitä Saaristotietä Paraisille, kertoo tuotantopäällikkö Jethro Lehtojärvi A-Laitureilta.

Jättimäisten laituriponttoneiden valmistus Raisiossa ei tule jäämään yhteen yksittäiseen laituriin. Toimitusjohtaja Vähätalon mukaan tarkoituksena on tehdä tulevaisuudessa vieläkin isompia jättilaitureita. Tosin se vaatii tuotantotilojen ja varastoalueiden laajentamista, mutta niiden osalta neuvottelut maa-alueiden hankkimiseksi on jo käynnistetty.

KUTSU: Median edustajat ovat tervetulleita A-Laitureille torstaina 18.12.2014 klo 8.30. Superlaiturin kuljetus lähtee A-Laitureiden tehtaalta klo 9.00. Laiturikuljetuksen lähdön jälkeen tarjolla aamukahvit ja medialla on mahdollisuus haastatella toimitusjohtaja Vähätaloa.

Lisätiedot:
Matti-Pekka Vähätalo
toimitusjohtaja, A-Laiturit Oy
puh +358 45 6703 600

Lehdistökuvien tilaukset:
Ville Vuorio
tiedottaja, A-Laiturit Oy
puh +358 44 755 33 15
ville.vuorio@a-laiturit.fi

 

18.12.2014 8.46